سال 11، شماره 1 - ( دو فصل‌نامه انجمن مهندسی صوتیات ايران بهار و تابستان 1402 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 58-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (547 مشاهده)
در سال­‌های اخیر پیکر‌بندی بال مثلثی علاوه بر پرنده‌های اَبَرآوایی (مافوق صوت) نظیر جنگنده‌ها، در پهپادهای زیرآوایی (مادون‌صوت) نیز به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. از طرفی بررسی نوفه پهپادها به واسطه توسعه روز افزون سامانه­‌های تشخیص صوتی امری ضروری می‌باشد. در این مقاله، رفتار نوسانات فشار سطح به عنوان منبع تولید نوفه روی بال مثلثی با زاویه پس‌گرایی 70 درجه به‌صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که در زوایای حمله بالای 5 درجه، افزایش چشم‌گیری در مقادیر چگالی طیف فشار سطح رخ داده که این افزایش می‌­تواند ناشی از تشکیل گردابه‌های لبه حمله در بخش انتهایی بال ‌باشد. هم‌چنین با حرکت در راستای جریان، ضمن انتقال انرژی از بسامد­های بالا به بسامد­های پایین، قلّه طیف فشار سطح در بسامد‌های پایین‌تر اتفاق می‌افتد. در نهایت نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که در زاویه حمله 30 درجه، افزایش قابل توجهی در مقادیر چگالی طیف فشار سطح در موقعیت­ نزدیک به لبه فرار بال ایجاد شده که نمایانگر وقوع پدیده انفجار گردابه‌ در موقعیت مذکور می‌باشد.
متن کامل [PDF 1862 kb]   (169 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جوّ صوتیات
دریافت: 1402/1/19 | پذیرش: 1402/6/11 | انتشار: 1402/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.